Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselmechanische motorwagen

Type 601

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1962.
Niet bewaard.
 

MW 601.03

MW 601.11

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg zonder bevoorrading
Massa leeg met bevoorrading
Massa met bevoorrading volzet
Maximale massa
Uurvermogen
Beschikbaar vermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1933
601.01 - 601.14
14
B'2'
1e as:12,13t; 2e as:12,04t; 3e as:8,79t; 4e as:8,79t
32,6ton
33,7ton
42,1ton
46,1ton
160kW
130kW (2,72kW/ton)
80km/h
120m
800km
330liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
22100mm
22000mm
2950mm
15400mm
motordraaistel:3500mm; loopdraaistel:2200mm
motordraaistel:1550mm; loopdraaistel:2200mm
1310mm
3765mm
980mm
Kastgedeelte:
Bouwer Brugeoise & Nicaise & Delcuve
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
21
25
46
3e klasse
65
25
90
Klapbanken
8
-
8
Capaciteit na herklassering in 1656
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e klasse
20
10
30
2e klasse
77
33
110
 
Dieselmotor:   Aanpassing 601.01 - 601.05
Bouwer
Bouwjaar
Type
Starten
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Maybach Friedrichshafen
-
G4b
Door luchtdruk op 65bar
4 takt
pneumatisch
Injectieregeling
130kW
1400t/min
6 / verticaal in lijn
140mm
180mm
80bar
6,8bar
8,4m/sec
105Nm
930kg
In het motordraaistel
Deutz te Köln
1954
A8M517
Elektrische starter
4 takt
Mechanisch
Injectieregeling
125kW
1400tr/min
8 / verticaal in lijn
130mm
170mm
130bar
5,7bar
7,93m/sec
86Nm
1365kg
In het motordraaistel
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Bediening
Aandrijving der assen
Maybach Friedrichshafen
T2 80km/h
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met meervoudig
gesmeerde schrijven hydraulisch gestuurd.
Rechtstreeks met flexibele Hardy schijven.
In de versnellingsbak met conische tandwielen systeem Maybach
Met kabels
Via een valse as en met drijfstang
Remming
- Automatische Westinghouse-rem met machinistenkraan nr.4
- Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
- Autonoom d.m.v. verwarmingsketel Idéal-classic gestookt met antraciet 30/50; Werking door warmwatercirculatie via thermosyphon.
- Door de ontoereikende werking tijdens zeer koude periodes werd er later een circulatiepomp toegevoegd.; De aluminium verwarmingsbuizen werden vervangen door koperen vanwege de vele lekkages.
Verluchting
- Door 'Bob' ventilatoren geplaatst in de langswanden.
Inzet
- Vanaf 1933 te Merelbeke, Berchem, Haine St-Pierre en Charleroi.
Opmerking
- De 601.01 & 601.02 werden buiten dienst gesteld in februari 1962.
- De 601.03, 601.04, 601.06, 601.11 & 601.12 werden gesaboteerd tijdens de oorlog.
- De 601.08, 601.09 & 601.13 werden beschadigd in 1940 en buiten dienst gesteld in juni 1948.
- De 601.07 werd vernummerd naar 601.03 in september 1947 en buiten dienst gesteld in oktober 1959.
- De 601.10 werd vernummerd naar 601.04 in september 1947 en buiten dienst gesteld in oktober 1959.
- De 601.14 werd vernummerd naar 601.05 in september 1947 en buiten dienst gesteld in februari 1962.