Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselmechanische motorwagen
Type 601 |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1962. Niet bewaard. |
||
MW 601.03 MW 601.11 |
||||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg zonder bevoorrading Massa leeg met bevoorrading Massa met bevoorrading volzet Maximale massa Uurvermogen Beschikbaar vermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de gasoliereservoirs |
1933 601.01 - 601.14 14 B'2' 1e as:12,13t; 2e as:12,04t; 3e as:8,79t; 4e as:8,79t 32,6ton 33,7ton 42,1ton 46,1ton 160kW 130kW (2,72kW/ton) 80km/h 120m 800km 330liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Lengte kast Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
22100mm 22000mm 2950mm 15400mm motordraaistel:3500mm; loopdraaistel:2200mm motordraaistel:1550mm; loopdraaistel:2200mm 1310mm 3765mm 980mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | Brugeoise & Nicaise & Delcuve | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 21 25 46 |
3e klasse 65 25 90 |
Klapbanken 8 - 8 |
|
Capaciteit na herklassering in 1656 Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
1e klasse 20 10 30 |
2e klasse 77 33 110 |
||
Dieselmotor: | Aanpassing 601.01 - 601.05 | |||
Bouwer Bouwjaar Type Starten Werking Injectie Vermogensregeling Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders / Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
Maybach Friedrichshafen - G4b Door luchtdruk op 65bar 4 takt pneumatisch Injectieregeling 130kW 1400t/min 6 / verticaal in lijn 140mm 180mm 80bar 6,8bar 8,4m/sec 105Nm 930kg In het motordraaistel |
Deutz te Köln 1954 A8M517 Elektrische starter 4 takt Mechanisch Injectieregeling 125kW 1400tr/min 8 / verticaal in lijn 130mm 170mm 130bar 5,7bar 7,93m/sec 86Nm 1365kg In het motordraaistel |
||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type Werking ⇒ Koppeling met de motor Omkeerinrichting Bediening Aandrijving der assen |
Maybach Friedrichshafen T2 80km/h Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met meervoudig gesmeerde schrijven hydraulisch gestuurd. Rechtstreeks met flexibele Hardy schijven. In de versnellingsbak met conische tandwielen systeem Maybach Met kabels Via een valse as en met drijfstang |
|||
Remming - Automatische Westinghouse-rem met machinistenkraan nr.4 - Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming - Autonoom d.m.v. verwarmingsketel Idéal-classic gestookt met antraciet 30/50; Werking door warmwatercirculatie via thermosyphon. - Door de ontoereikende werking tijdens zeer koude periodes werd er later een circulatiepomp toegevoegd.; De aluminium verwarmingsbuizen werden vervangen door koperen vanwege de vele lekkages. Verluchting - Door 'Bob' ventilatoren geplaatst in de langswanden. Inzet - Vanaf 1933 te Merelbeke, Berchem, Haine St-Pierre en Charleroi. Opmerking - De 601.01 & 601.02 werden buiten dienst gesteld in februari 1962. - De 601.03, 601.04, 601.06, 601.11 & 601.12 werden gesaboteerd tijdens de oorlog. - De 601.08, 601.09 & 601.13 werden beschadigd in 1940 en buiten dienst gesteld in juni 1948. - De 601.07 werd vernummerd naar 601.03 in september 1947 en buiten dienst gesteld in oktober 1959. - De 601.10 werd vernummerd naar 601.04 in september 1947 en buiten dienst gesteld in oktober 1959. - De 601.14 werd vernummerd naar 601.05 in september 1947 en buiten dienst gesteld in februari 1962. |